برای ارزیابی سلامتی کودک با چه کسانی مشورت کنم؟

1399/07/28
adult and child hands holding plant small 263900 edited

برای ارزیابی سلامتی کودک با چه کسانی مشورت کنم؟

هنگام معرفی کودک برای فرزندخواندگی، ارزیابی پزشکی از سوی والدین و نیز از سوی پزشک شیرخوارگاه صورت می‌گیرد. ما پیشنهاد می‌کنیم، والدین برای اطمینان از روند سالم رشد در فرزندشان با یک تیم درمانی شامل درمانگر، گفتاردرمانگر و روان‌شناس نیز در ارتباط باشند.

بعد از بررسی هریک از آنها از وضعیت روان‌شناختی کودک، ممکن است لازم  است باشد برای مدت زمانی ارتباط خود را با این متخصصین حفظ کنید تا کودک در مسیررشد قرار بگیرد یا ممکن است به شما اعلام کنند که نیاز به مداخله بیشتر نیست و کافی است کودک را از عشق خود سیراب کنید.

کاردرمانگر چه کسی است؟

کاردرمانی یکی از شاخه‌های توان‌بخشی است که به عنوان یک رشته کل‌نگر تمامی ابعاد روحی، روانی و جسمی یک وضعیت و تأثیرات جانبی مختلفی که بر روی عملکرد فردی و اجتماعی فرد می‌گذارد را در نظر می‌گیرد. با ارائه تکنیک‌های درمانی مناسب، ضمن توجه به علائق مراجع به درمان اختلالات در حیطه‌های جسمانی و روانی در مقاطع سنی مختلف می‌پردازد. فرد را از وابستگی خارج کرده و به سوی انجام فعالیت‌های مستقل روزانه یاری می‌دهد.

یک کاردرمانگر حاذق می‌تواند با بررسی فرزند شما به خوبی مشخص کند آیا کودک به تمامی مراحل رشد حرکتی را طی کرده است، توجه و تمرکز کافی دارد، بیش‌برانگیختگی یا کم‌‎برانگیختگی ندارد و در پردازش حسی فاقد مشکل است.

منبع: سایت توان‌یاب به آدرس: https://tavandarman.com/what-is-occupational-therapy/

 

گفتاردرمانگر چه کسی است؟

گفتاردرمانگر ، متخصص گفتار درمانی یا آسیب شناس نطق و زبان فردی است که به بررسی، شناختن و علاج اختلالات مربوط به گفتار و زبان و بلع می پردازد.

بخشی از کار گفتاردرمانگر، بررسی کردن وضعیت رشد گفتار و زبان در کودکان است. بچه‌هایی که در مؤسسات زندگی کرده‌اند، به دلیل محدود بودن فرصت گفتگو و تبادل کلامی با فردی که ارتباط عاطفی قوی با وی دارند، ممکن دچار تأخیرهایی بشوند. اغلب اوقات دیرتر از معمول زبان باز می‌کنند و دیرتر کلمات را به شکل صحیح تلفظ می‌کنند. از آنجا که هر نوع تأخیر یا اشکال در تکلم نیازمند رسیدگی و بررسی است، بهتر است دربارۀ فرزند خود را حداقل یک بار با گفتاردرمانگری حاذق مشورت کنید.

منبع: سایت گفتاردرمانی نسیم مردانی: https://www.rehab-nasim.com/article

 

روان‌شناس چه کسی است؟

دوران بارداری ناایمن، رهاشدگی، زندگی کردن در موقعیت دشوار و زندگی مؤسسه‌ای شرایطی را ایجاد می‌کنند که کارکرد مغز کودک در جهت بقای او تغییر می‌کند.

به همین دلیل، پرورش کودکی که از موقعیت دشوار آمده است، با  فرزندپروری معمول متفاوت است و ممکن است کاربرد روش‌های والدگری که اغلب توصیه می‌شود، نتیجه معکوس به بار آورد. به همین دلیل، به خصوص اگر فرزند شما در سنین بالاتر به خانه آمده است، توصیه می‌شود با روان‌شناسی که در حوزه کودکان آسیب‌دیده یا فرزندخواندگی دارای تخصص است، مشورت کنید تا کودک شما راه بهبود و شفا را به خوبی طی کند.

نظرتان را بیان کنید