پذیرش فرزندخوانده دوم

1400/02/21
20311

بسیاری از خانواده‌هایی که لذت پذیرش کودکی به فرزندخواندگی را چشیده‌اند، مشتاق پذیرش فرزند دوم نیز هستند. درعین حال، می‌خواهند از اثرات این اقدام بر فرزندی که درخانه دارند، آگاه شوند.

موارد مهم

  • مدت زمانی که از حضور فرزندخوانده اول شما در خانه گذشته است: این موضوع مهمی است که قبل از پذیرش فرزند دوم به فرزندخواندگی به اولین کودکی که به فرزندخواندگی پذیرفته‌اید فرصت کافی برای وصل شدن به خانواده، کسب احساس امنیت و اعتماد کردن بدهید. زمان لازم بستگی به سن کودک هنگام پذیرش و تجربیات قبلی او دارد. پیشنهاد می‌شود، بعد از اینکه کودک و والدین دست کم دو سال در کنار یکدیگر زندگی کردند، اقدام برای پذیرش کودک دوم انجام بشود.

مقاله دوازدهم

  • احتمال آسیب: ممکن است کودکان پیش از پیوستن به خانواده دامنه‌ای از انواع ناامنی‌ها را تجربه کرده‌ باشند؛ به همین دلیل اعضای خانواده باید به کودک برای کسب احساس امنیت کمک کنند. اگر قصد دارید برای بار دوم اقدام به فرزندپذیری کنید، در نظر داشته باشید، با کودکی مواجهه می‌شوید که به احتمال زیاد زندگی ناآرامی داشته است. توان روانی، انرژی جسمانی، شرایط شغلی و امکانات مالی خود را در نظر بگیرید. به میزان احساس امنیت و اعتماد در فرزند اول و تاب‌آوری او توجه کنید، سپس متناسب با توان خود و نیاز هر دو کودک اقدام کنید.
  • فاصله سنی: بهتر است فرزندخوانده دوم، از فرزند اول کوچک‌تر باشد. پژوهش‌‎‍‌ها نشان داده‌اند که اختصاص فضای روانی جداگانه به هر کودک اقدام مناسبی است و درنتیجه بهتر است حداقل دو سال – و در مواردی بیشتر- فاصله سنی بین فرزندان وجود داشته باشد. این فاصله سنی باعث می‎‌شود هرکودک احساس کند، جایگاهش در خانواده محفوظ است و تعارض‌هایی که به دلیل فاصله سنی کم و بودن هر دو کودک در یک مرحله رشدی، بین بچه‌ها رخ می‌دهد، کاهش پیدا می‌کند.
  • واکنش فرزند اول: ممکن است با به خانه آمدن فرزندخوانده دوم، فرزند اول‌ شما با اینکه قبلاً موافقت خود را اعلام کرده‌ است، نوعی پسرفت نشان بدهد. کودکی که قبلاً سازگار و آماده همکاری به نظر می‌رسیده است، ناگهان پرتوقع و پرچالش می‌شود. احساس ناامنی اولیه کودک، ممکن است به شکل غیرقابل‌ پیش‌بینی بروز کند. به همین دلیل صحبت کردن با مشاوری که برای فرزندخواندگی انتخاب کرده‌اید، عاقلانه به نظر می‌رسد. شما می‌توانید هم قبل از اقدام و هم بعد از به خانه آمدن فرزند دوم از کمک تخصصی مشاور بهره بگیرید.25

درپایان به خاطر داشته باشید، نه تنها پدر یا مادر یک فرزند دیگر می‌شوید، بلکه نقش خواهر و برادری هم به خانواده شما اضافه می‌شود. تمام خانواده از این تصمیم اثر می‌پذیرند و دراین فرایند نه تنها هرکدام از فرزندان شما نیازمند توجه مخصوص به خود هستند، بلکه شما و همسرتان هم نیازمند مراقبت و رسیدگی و توجه به نیازهای‌تان هستید. درکنار اینکه درباره بخش‌های لذت‌بخش موضوع خیال‌پردازی می‌‎کنید، برای بخش‌های چالش‌برانگیز هم برنامه‌ریزی کاملی داشته باشید.

نظرتان را بیان کنید