آنچه معلمان باید دربارۀ فرزندخواندگی بدانند

1400/02/20

درگذشته، وقتی یک خانواده کودکی را به فرزندخواندگی می‌پذیرفت، هیچ کس حتی خود کودک از این موضوع باخبر نمی‌شد. اما امروزه با افزایش دانش و آگاهی نسبت به مزایای بیان حقیقت فرزندخواندگی، والدین پیش از اینکه کودک به مدرسه قدم بگذارد، دربارۀ فرزندخواندگی، با او سخن می‌گویند. به این ترتیب احتمال دارد، کودکی در کلاس شما باشد که به فرزندخواندگی پذیرفته شده است، از موضوع مطلع است و ممکن است در این خصوص با شما یا همکلاسی‌هایش صحبت کند. در چنین موقعیتی نقش شما به عنوان معلم چیست و چگونه می‌‎توانید به دانش‌آموزان خود کمک کنید تا این موضوع را درست درک کنند؟

اولین ابزاری که به کمک شما می‌آید، دانستن زبان مثبت مرتبط با فرزندخواندگی است. خیلی اهمیت دارد که معلمین با کلامی مثبت درباره فرزندخواندگی صحبت کنند و نسبت به عبارت‌هایی که به کار می‌برند، آگاهی کاملی داشته باشند. استفاده از کلمات و عبارات درست، اولین قدم برای ارائه اطلاعات درست یا اصلاح کج‌فهمی‌ها است.

به عنوان مثال، هنگام صحبت دربارۀ والدین زیستی کودک، به جای «پدر و مادر واقعی» از عبارت «والدین زیستی» استفاده می‌شود. اگر آنها را والدین واقعی بنامیم، مثل این است که والدین فرزندپذیر را که درحقیقت پدر و مادر اصلی کودک هستند و نقش و مسؤلیت پدری و مادری کردن را به عهده دارند، به رسمیت نشناخته‌‎ایم. اصطلاح زیستی/غیرزیستی را درمورد کودکان هم به کار می‌بریم. به عنوان مثال وقتی یکی از فرزندان، در خانواده متولد شده و دیگری به فرزندخواندگی پذیرفته شده است، یکی از آنها فرزند زیستی و دومی فرزند غیرزیستی یا فرزندخوانده والدین خود محسوب می‌شود.

اقدام مهم دیگر، تشویق گفتگوی سالم درباره فرزندخواندگی است. معلمین می‌توانند برنامه درسی را طوری طرح‌ریزی کنند تا موضوع فرزندخواندگی به شکل واقعی، در قالب یک موضوع انشاء یا یک بحث گروهی، مورد بحث قرار بگیرد. لازم نیست حتماً فرزندخوانده‌ای درکلاس شما باشد تا باب صحبت را دراین‌باره باز کنید. گفتگوهای مبتنی بر واقعیت که با استفاده از زبان مثبت انجام می‌شوند، می‌توانند برای بچه‌ها بسیار آموزنده باشند. شما قادر هستید به شکل‌های مختلفی به شاگردان خود بیاموزید، فرزندپذیری و فرزندخواندگی موضوعاتی بسیار عادی و شکلی از صاحب فرزند شدن هستند. در صورت بازشدن باب بحث، احتمال زیادی هست که دانش‌آموزان سؤالات زیادی در این‌باره داشته باشند. اگر پاسخ همۀ آنها را نمی‌دانید، اشکالی ندارد، می‌توانید از شاگردان‌تان فرصت بخواهید و دربارۀ موضوع مطالعه کنید و در فرصتی دیگر به پرسش‌های آنها پاسخ بدهید. اگر والدین فرزندپذیری را می‌شناسید، از آنها کمک بخواهید. در اغلب موارد آنها از اینکه اطلاعات صحیح دربارۀ فرزندخواندگی در اختیار شما بگذارند، استقبال می‌کنند.

به خاطر داشته باشید اگر کودکی که به فرزندخواندگی پذیرفته شده است در کلاس شما حضور دارد، حین این گفتگوها، از حریم خصوصی او حفاظت کنید.

شما به عنوان معلم، از جایگاه منحصر به فردی برخوردار هستید. کودکان دبستانی به چشم یک مرشد و دانای کل به معلم خود نگاه می‌کنند و همین باعث می‌شود، آنچه از او می‌آموزند، برای ایشان معنای خاص و بااهمیتی داشته باشد. چقدر خوب است که از این فرصت برای شکل دادن نگرش‌های مثبت و همراه با پذیرش و همدلی بهره ببرید.

نظرتان را بیان کنید