آشنایی با گام‌های فرزندخواندگی

گام اول:

مطالعه و آموزش درباره‌ی فرزندخواندگی و فرزندپروری

فرزندخواندگی یکی از روش‌های فرزندآوری است. لازم است قبل از هر اقدامی در مورد همه جوانب آن اطلاعات کسب کنید، در مورد تفاوتهای فرزندپروری کودکان آمده از موقعیت دشوار و کودکان ایمن مطالعه کنید، آموزش ببینید و تصویرسازی رویایی نداشته باشید. برای مثال کودکانی که در بخشی یا همه زندگی از حمایت یک خانواده‌ی سالم برخوردار نبودند و فرصت های رشدی مناسبی نداشتند، برای بررسی شرایط نیاز بیشتری به کاردرمانگر متخصص برای ارزیابی وضعیت رشد و سلامت دارند.

step1
step2

گام دوم:

مراجعه به سامانه‌ی فرزندخواندگی و پر کردن فرم متقاضی

به سامانه فرزندخواندگی سازمان بهزیستی مراجعه کنید. دکمه ثبت نام را بزنید، پس از پذیرش قوانین و ضوابط، مرحله به مرحله اطلاعاتتان را بدرستی وارد کنید.

گام سوم:

آپلود کردن مدارک در سامانه‌ی فرزندخواندگی

عکس یا اسکن مدارک درخواست شده را آپلود کنید. اگر کامل نباشد یا ناواضح باشد، پس از مدتی پیامک نقص مدارک را دریافت خواهید کرد.

step31
step4

گام چهارم:

دعوت به مصاحبه‌ی اولیه

مدتی پس از تکمیل اطلاعات سامانه بدون نقص، منتظر دریافت پیامک از بهزیستی محل سکونت خود باشید، تا تاریخ جلسه مصاحبه اولیه را تعیین کنند. در این جلسه کارشناس پرونده بررسی های اولیه برای تایید شما در این مرحله را انجام می‌دهد و اصل مدارکی که در گام قبل آپلود کردید را بازبینی می‌کنند. هم‌چنین در خصوص شرایط معرفی کودک مناسب شما و مدت انتظارتان صحبت خواهند کرد.

گام پنجم:

بازدید مددکاری از شرایط متقاضیان

پس از دریافت تایید اولیه کارشناس بهزیستی، پرونده شما به جریان افتاده است، و برای تکمیل این پرونده پس از مدتی با هماهنگی قبلی، کارشناس به منزل شما می‌آید تا شرایط زندگیتان را از نزدیک بررسی کند، اگر درمنزلتان شخص دیگری مانند فرزند یا پدر و مادر زندگی می‌کند، مصاحبه ای هم با ایشان انجام خواهد شد.

step5
step6

گام ششم:

معرفی متقاضیان به سازمان پزشکی قانونی و اداره‌ی تشخیص هویت

در این مرحله معرفی نامه‌ی پزشکی قانونی و گواهی عدم سوء پیشینه را دریافت می‌کنید. برای گواهی عدم اعتیاد و تایید سلامت جسم و روان به پزشکی قانونی مراجعه کنید و برای دریافت سوءپیشینه به پلیس+۱۰ بروید و درخواستتان را ثبت کنید.

گام هفتم:

معرفی متقاضیان به مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی

در این مرحله از لیست پیشنهادی دفتر فرزندخواندگی بهزیستی، یک روان‌شناس معتمد انتخاب می‌کنید، دست‌کم سه تا پنج جلسه مراجعه خواهید داشت، تا آمادگی روان‌شناختی شما برای این تصمیم بررسی شود و نتیجه برای درج در پرونده ارائه شود.

step7
step8

گام هشتم:

دعوت متقاضیان به کمیته‌ی فرزندخواندگی

کمیته فرزندخواندگی با هدف تصمیم گیری درمورد انتخاب والدین مناسب برای فرزندان تحت پوشش از بین متقاضیان و تامین منافع عالیه کودک تحت مراقبت، برگزار می‌شود. در این کمیته معاون اموراجتماعی، کارشناس شبه خانواده ، کارشناس فرزند خواندگی، مددکار و کارشناس حقوقی استان یا شهرستان حضور دارند و پرونده را در حضور شما مجددا بررسی می کنند، تایید نهایی در این جلسه صورت می‌گیرد.

گام نهم:

معرفی کودک به متقاضیان

پس از آنکه در کمیته فرزندخواندگی تائید شدید، پرونده شما در لیست انتظار جهت معرفی قرار می‌گیرد. بنا به سن، جنس و شرایط فرزندی که در کمیته تعیین شده، زمان انتظار متغیر است. سپس کودکی به شما معرفی شود، اگر به دلایل غیر موجه کودکی را نپذیرید، مجددا به لیست انتظار می‌روید.

step9
new10

گام دهم:

معرفی متقاضیان به مشاوره دینی

در این مرحله به مراجع تقلید مراجعه می‌کنید تا شرایط محرمیت خود را بررسی کنید و نتیجه را طی نامه‌ای از طرف دفتر آن مرجع دریافت کنید و به بهزیستی ارائه دهید.

گام یازدهم:

معرفی متقاضیان به دادگاه صالح برای صدور رای سرپرستی موقت

در این مرحله به دفتر خدمات الکترونیک قوه قضاییه مراجعه کنید و منتظر دریافت پیامک برای تاریخ جلسه رسیدگی در یکی از شعب دادسرای سرپرستی باشید. پس از آن پرونده‌ی شما توسط قاضی بررسی و حکم سرپرستی‌ موقت‌تان صادر می‌شود.

step12
step13

گام دوازدهم:

حضور کودک در منزل

در این مرحله کودکتان به خانه می‌آید و خانواده شما بزرگتر می‌شود، باید آماده چالش‌های پیش روی‌تان باشید.

گام سیزدهم:

گذراندن کارگاه‌های آموزشی/انجام مشاوره فردی

گذراندن دوره های فرزندپروری در این مرحله ضروریست. همچنین اگر کودک شما در گروه نوزاد تا سه سال باشد در دوره حکم موقت، سه بار به روان‌شناس کودک مراجعه خواهید کرد، این جلسات برای کودکان بالای سه سال شش جلسه، ماهی یکبار تعیین شده است.

step10
step14

گام چهاردهم:

بازدید دوره ای مددکار از منزل متقاضیان

پس از ورود کودک، برای بررسی وضعیت خانه و خانواده شما، کارشناس فرزندخواندگی برای تهیه گزارش بازدید،مجددا به منزل‌تان می‌آید.

گام پانزدهم:

معرفی متقاضیان به دادگاه صالح برای صدور رای سرپرستی دائم

پس از گذراندن دوره حکم موقت، گزارشات مراحل این دوره به پرونده شما اضافه می‌شود، مجددا به دادگاه می‌روید و در این مرحله مقام قضایی، پس از صدور حکم سرپرستی دائم، در خصوص تعهدات مالی، شناسنامه و بیمه عمر کودکتان تعیین تکلیف می‌کند، شما نیز موظف خواهید بود که به تک تکشان عمل کنید.

step15
step16

گام شانزدهم:

مراجعه به روان‌شناس و مددکار به صورت دوره‌ای

در این مرحله تا زمانی که خانواده شما از امواج عبور کند و به ساحل آرام برسد، بهتر است از خدمات روان‌شناس و مددکار آشنا به فرزندخواندگی، در همه مسیر برخوردار باشید تا از علم، تجربه و تخصص و آنها بهره‌مند شوید.

سوالی دارید؟ از فرم تماس با ما استفاده کنید
نیاز به مشاوره دارید؟ با مشاوران رامونا صحبت کنید