مجموعه فعالیت‌هایی برای کودکان و نوپایان در معرض خطر

1400/06/01
half face portrait lgbt family child 197463 232

کتاب حاضر مجموعه‌ای از بازی‌ها و فعالیت‌های مفید ارائه کرده است که همه والدین می‌توانند برای تسهیل رشد فرزند نوزاد یا نوپای خود از آن بهره ببرند، با این حال مطالعه کتاب به ویژه به سه گروه از والدین توصیه می شود:

اولین گروه والدینی هستند که در سیر رشد فرزندشان تاخیرهای نگران کننده ای مشاهده می کنند. برای نمونه کودک هجده ماهه‌ای که توجه زیادی به سخنان والدین نشان نمی‌دهد یا کلمه ای بر زبان نمی‌آورد؛ دومین گروه کودکانی هستند که هیچ‌گونه تاخیر بارزی نشان نمی‌دهند اما ممکن است والدین بنا به دلایلی نگران روند رشد آنها باشند، مثلاً کودک خواهر یا برادر مبتلا به اوتیسم دارد، با وزن کمی متولد شده یا نارس به دنیا آمده است، از نظر ژنتیکی یا عصب‌شناختی مشکلاتی دارد  که ممکن است با تاخیرهای رشدی در آینده مرتبط باشند یا طفل در ماه‌های اولیه رشد خود در محیط موسسه‌ای مانند شیرخوارگاه زندگی کرده باشد که باعث می‌شود تحریک رشدی مناسب در وی ایجاد نشده باشد یا تاریخچه رشدی او برای والدین ناشناخته باقی مانده باشد.

 

کتاب کودکان در معرض خطر

 

اگر کودک شما در معرض هریک از این خطرات قرار دارد، صبر نکنید تا مشخص شود آیا تاخیر های رشدی ظاهر می‌شوند یا خیر بلکه در عوض سال‌های اولیه زندگی کودک را غنی‌تر کنید. راهنمایی‌های این کتاب به شما کمک خواهند کرد تا مهارت های جدید را به فرزندتان یاد بدهید و به رشد و پیشرفت او کمک کنید.

این کتاب به سه بخش تقسیم شده است. در بخش اول درباره معنای تاخیر رشدی، نکات کلیدی دلبستگی، قواعد بازی کردن، تماس چشمی و تجسم اهداف مهم یادگیری صحبت شده است. بخش دوم به بازی‌ها و فعالیت‌های پرداخته است که در بافت زندگی روزمره و قابل انجام هستند، مثلاً فعالیت هایی برای بیدار شدن و به خواب رفتن کودک، حمام کردن او، بازی های داخل خانه، بازی های بیرون از خانه، لباس پوشیدن و سایر موقعیت‌های مشابه. بخش سوم بنا به تفکیک سنی به توضیح بازی های برای کودکان از نوزادی تا ۱۲ ماهگی پرداخته است. اغلب فعالیت ساده هستند و با وسایل کم و مبتنی بر رابطه با والدین قابل استفاده‌اند.

از آنجا که اختلال رشد یکی از مهمترین نگرانی های والدین به والدین کودکان نوپا است این کتاب می‌تواند به شما کمک کند با استفاده از تحریک کافی به تقویت رشد کودک کمک بکنید و ابزاری مناسب در کنار اقدامات درمانی احتمالی است.

کتاب مجموعه فعالیت‌هایی برای کودکان و نوپایان در معرض خطر توسط انتشارات ارجمند به چاپ رسیده و از طریق سایت این نشر می‌توانید کتاب را سفارش بدهید.

نظرتان را بیان کنید