کتاب «برنامه ریزی آموزشی و بازپروری کودکان از تولد تا پنج سالگی»

1401/02/05
book

کتاب «برنامه ریزی آموزشی و بازپروری کودکان از تولد تا پنج سالگی» نوشته آدرین اکرزبا ترجمه خانم دکتر فریده ترابی میلانی سال‌ها است که مورد استفاده کارشناسان و والدین قرار می‌گیرد.
این کتاب که در پنج فصل طراحی شده، در هر فصل به بررسی یکی از حیطه‌های رشدی اساسی می‌پردازد. مهارت‌های شناختی، مهارت‌های زبان، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های حرکتی و مهارت‌های خودیاری حوزه‌هایی هستند که با روش‌های توصیه شده در این کتاب، مورد ارزیابی قرارمی‌گیرند.
مهارت‌های شناختی شامل مهارت‌هایی مانند تفکر، خواندن، یادگیری، به خاطر آوردن، استدلال، توجه و تمرکز هستند. این مهارت‌ها زندگی در این دنیای پیچیده را ممکن می سازند و توانایی سامان‌دهی زندگی و یادگیری و پیشرفت را به فرد می‌دهند.
مهارت‌های زبان را می‌توان در دو حوزه بیانی و دریافتی ارزیابی کرد. اینکه آیا کودک قادر به بیان منظور خود و نیز درک زبان مادری در حد و اندازه متناسب با سن خود هست یا نه.
اغلب مشکلات زبان و گفتار دست کم گرفته می‌شوند و عادی پنداشته می‌شوند اما این اختلالات اهمیت فراوانی بر رشد کلی کودک دارند.
مهارت‌های اجتماعی مهارت‌هایی هستند که ما را قادر می‌سازند با دیگران ارتباط مؤثری برقرارکنیم، کمک بخواهیم، از خود محافظت کنیم و با جامعه هماهنگ شویم. یکی از دلایل اصلی که سبب می‌شود کودکان محبوبیت نداشته باشند فقدان مهارت‌های اجتماعی متناسب با سن و بافت فرهنگی است. انزوای اجتماعی در دوران کودکی ممکن است عواقب درازمدتی بر بهداشت روانی فرد در بزرگسالی به جای بگذارد.
مهارت‌های حرکتی به توانایی فعال کردن برخی از عضلات بدن برای رسیدن به یک هدف یا منظور خاص گفته می‌شود. وجود مشکلاتی در این حوزه روی عملکرد بچه ها در مدرسه و انگیزه آنها برای یادگیری تاثیر منفی قابل توجهی می‌گذارد.
مهارت‌های حرکتی درشت به معنای استفاده از عضلات بزرگتر و مهارت های حرکتی ظریف، استفاده از عضلات کوچکتر و توانایی انجام حرکات ظریف‌تر است. کودک باید متناسب با سطح رشدی خود در هر دو حوزه به رشد کافی دست یافته باشد.
مهارت‌های خودیاری آخرین مورد از گروه مهارت‌های است که در این کتاب مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته‌اند. کودک در هر سنی، باید بتواند بخشی از امور شخصی و مراقبتی خود را، مواردی هم‌چون آداب غذا خوردن و رعایت بهداشت شخصی، به عهده بگیرد. ناتوانی کودک دردستیابی به مهارت‌های خودیاری متناسب با سن می‌تواند هشداری برای والدین باشد.
با استفاده از این کتاب والدین می‌توانند مهارت‌های فرزندشان در حوزه‌های اصلی را بسنجند و در صورت مواجهه با تأخیر رشدی به کاردرمانگر، گفتاردرمانگر یا روان‌شناس مراجعه کنند و با مداخله درمانی به موقع از بروز مشکلات بعدی پیشگیری کنند.
از مزایای کتاب معرفی شده، طراحی فعالیت‌های ساده برای مربیان و والدین است تا بتوانند با به کارگیری وسایل و روش‌های در دسترس، در مهدکودک یا خانه، رشد کودک را در بازه‌های زمانی شش یا سه ماهه بسنجند..

نظرتان را بیان کنید